|
Trudny kompromis w VW i Audi /030929/ Negocjacje w VW i Audi były bardzo trudne i zamknięto je dosłownie "za pięć dwunasta". Jeszcze z początkiem września 2003 agencje donosiły, iż 1.800 niemieckich dealerów kategorycznie odrzuciło warunki (obniżenie prowizji podstawowej, ale dodatkowe bonusy w zamian za spełnienie trudnych warunków co do poziomu standardów). Z końcem września Detlef Wittig, szef ds. sprzedaży VW, wykluczył dalsze renegocjacje, chociaż stowarzyszenia dealerów VW i Audi oceniają rezultaty jako ciągle "niesatysfakcjonujące". Wiadomo, że ustalono m.in.: |
|
|
podstawowa prowizja ze sprzedaży maleje z 13,5% do 11% (wcześniej niektóre źródła opisywały to obniżenie jako "z 17% do 10%"); |
|
łącznie można uzyskiwać do 20% prowizji, gdy spełnia się określone wymagania i standardy oraz uzyskuje wysoki stopień satysfakcji klienta (VW bada to niezależnie); |
|
różnice cenowe między krajami mają maleć (teraz wynoszą typowo 5-7%, dla Tourana 7-9%, Polo 10-11%, dla Golfa 4 nawet 25%). |
|
dealerzy zgłaszają liczne zastzrezenia do propozycji kontraktów, według Eckharda Meyera, rzecznika prasowego niemieckiego stowarzyszenia dealerów VW/Audi, niedopuszczalne jest np. obciążanie dealerów kosztami corocznego weryfikowania spełniania przez nich standardów. |
|
|
anty-wielomarkowość? /030818/ Volgswagen wprowadza do kontraktów zapisy, które pozwalają mu zabronić dealerowi VW sprzedaży aut Audi i Seat (komentarz: traktowane jako własne modele, a nie jako oddzielne marki?). Stowarzyszenie dealerów CECRA wymienia to jako jeden z największych absurdów w sposobie wdrażania GVO przez koncerny samochodowe. |
|
Komisja Europejska interweniowała w Volkswagenie?/030806/ "Just-Auto" opublikowało informację Dow Jonesa powołujacego się na Tilmana Leudera, rzecznika biura antymonopolowego Komisji Europejskiej, że w styczniu 2003 Komisja interweniowała w Volkswagenie i doprowadziła do uelastycznienia stanowiska wobec autoryzowanych serwisów tej marki. |
|
AUDI W sieci dealerów Audi także nie panuje nastrój zadowolenia z warunków umów zaoferowanych przez koncern. Nowe umowy podpisało ok.90% dealerów, ocenia się że Audi będzie musiało szybko uzupełnić brak 70-80 dealerów. /031027/ |
|
Brak unifikacji cen utrudnia życie autoryzowanym dealerom Mimo, że szef ds. sprzedaży koncernu Detlef Wittig obiecał ujednolicenie cen aut w przedziale 5%, to po wprowadzeniu GVO nadal wystarczy przejechać z Niemiec do Luksemburga by otrzymać Golfa 12% taniej. Według raportu Komisji Europejskiej oceniającej sytuację z roku 2002 /030804/ właśnie w Grupie VW - obok PSA (Peugeot i Citroen) - występowała największa niejednolitość cen na terenie Europy (przed podatkiem). |
|
Własne punkty? Są doniesienia, że Grupa VW ma strategię wykupywania ważnej dla niej punktów dealerskich, aby następnie oddawać je w dzierżawę (inaczej niż Mercedes, który w wykupionych punktach zatrudnia już własnych pracowników). Alternatywą jest uzyskiwanie wpływu w danej stacji przez wykupienie części udziałów. Z drugiej strony, wg Juergena Creutziga z CECRY Grupa VW (ze względu na iamge marki?)w zasadzie nie dopuszcza do zamykania stacji dealerskich z powodu bankructwa - jeśli istnieje taka potrzeba, wykupuje upadającą stację i szuka jej nowego nabywcy lub dzierżawcy. |