|
Copyright Fundacja Multi-Expert®
Wszelkie prawa zastrzeżone
|
PUNKTY SPORNE związane z GVO
|
NAJOGÓLNIEJ: umowy za późno i nie takie W serwisach informacyjnych dominuje opis przyczyn niezadowolenia z postępowania większości koncernów samochodowych - do Komisji Europejskiej trafiły m.in. skargi od dealerów lub ich stowarzyszeń z sieci Opla, BMW, VW i Audi, Citroen i Peugeot. Według informacji Juergena Creutzuga, prezydenta CECRY, z października 2003 - w Niemczech 10 dealerów złożyło oficjalne skargi do Komisji Europejskiej, około 100 przekazało skargi nieformalne. W przypadku BMW, WV/Audi oraz Citroena Komisja Europejska zażądała od koncernów merytorycznego ustosunkowania się na piśmie do skarg dealerów. Za najgorszą uważa się z końcem 2003 sytuację w sieci Opla. Koncernom samochodowym zarzuca się najczęściej, że: |
|
|
przedkładały wzory umów dealerom celowo w ostatniej chwili przed październikiem 2003; |
|
umowy te przewidują niepotrzebnie wysoki poziom standardów, zmuszając dealerów do inwestycji w niekorzystnym okresie gospodarczym, na dodatek musieliby podejmować poważne decyzje inwestycyjne w oparciu o jeszcze niepodpisane kontrakty; |
|
nowe zasady dotyczące prowizji z tytułu sprzedaży aut są mniej korzystne od dotychczasowych; |
|
wiele zapisów nowych umów zmierza de facto do utrudnienia dealerom skorzystania z dobrodziejstw GVO (np. obsługiwania innych marek itp.). |
|
|
Opinie Prof.Juergena Ensthalera /031027/ Zdaniem Juergena Ensthalera, profesora prawa antytrustowego z Uniwersytetu w Kaiserslautern, wiele zapisów w propozycjach umów dealerskich przygotowanych przez koncerny jest niezgodne z GVO lub bezproduktywne, co powinno spowodować interwencje Komisji Europejskiej. Na spotkaniu z przedstawicielami Dyrekcji ds. Konkurencji Komisji Europejskiej z 9 września 2003 Juergen Ensthaler omówił m.in. takie przykłady: |
|
|
zobowiązanie serwisów do zapewnienia auta zastępczego; |
|
9-metrowe banery identyfikacyjne wymagane przez Opla także od serwisu wielomarkowego; |
|
własne regulacje dotyczące pośredników (middleman) - GVO zapewnia znacznie większą swobodę i prawa pośrednikom, tymczasem np. VW stworzył własne pojęcie "permanent middleman", który ma wymagania co do standardów prawie jak dealer, ale znacznie niższą prowizję - problem w tym, że VW chciałby dla "permanent middleman" umożliwić dostęp do swojej strony internetowej, a pozostałym pośrednikom nie. |
|
|
Dane techniczne dla serwisów niezależnych (031103) W trakcie konferencji towarzyszącej targom EQUIP AUTO pod Paryżem w październiku 2003 ujawniły się rozbieżności w rozumieniu zasad GVO. Zdaniem Francoisa Ralite z CECRY (European Council for Motor Trades and Repairs) koncerny wcale nie realizują zasady swobodnego dostępu do informacji technicznej. Tymczasem Harry Salamon z francuskiego oddziału DaimlerChrysler wyrażał pogląd, że ze względów bezpieczeństwa tylko przeszkoleni i "zweryfikowani" (tested) odbiorcy mogą uzyskiwać takie dane? Przedstawiciele sektora niezależnego uważają to za łamanie zasad GVO. |
|
|
| |