Copyright Fundacja Multi-Expert®
Wszelkie prawa zastrzeżone

 

Informacje o DUŻYCH SIECIACH SPRZEDAŻY AUT

PLANY GWAŁTOWNEGO WZROSTU
2003: Istniejące sieci planują gwałtowny rozwój, zamierzają przekształcać swoje salony w multi-markowe, wykupują stacje dealerskie, inwestują, przymierzają się do przejmowania zadań wykonywanych wcześniej wyłącznie przez koncerny samochodowe (np. inwestują w technologie sieci informatycznych typu CRM - Customer Relationship Management).
W Europie od 2002 wyraźnie rosną ceny akcji dużych sieci sprzedaży (nawet ponad 70% pomiędzy 30.09.2002 i 30.09.2003, przeciętnie ponad 50% dla 10 największych sieci europejskich).
W Polsce praktycznie nie znamy tej formy sprzedaży, więc warto zapoznać się z sytuacją w innych krajach (patrz niżej).
Równolegle zaczęło się zjawisko wykupywania mniejszych stacji dealerskich przez większe (wielu właścicielom nie opłaca się lub "nie chce" inwestować w spełnienie nowych standardów i sami szukają dobrego kupca stacji).

Casus QUELLE /030929+zm/
Oferta internetowej sprzedaży Golfów z 10% upustem przez domy towarowe KarstadtQuelle (w kooperacji z partnerem Carplus) odbiła się szerokiem echem. Według Franza W.Rothera, Redaktora Automobilwoche, nie była ona zadziwiająca finansowo, ani nie przebijała ofert dealerów. Dotąd każdy dobrze targujacy się uzyskiwał na Golfa 10% u dealera w postaci upustu, paliwa lub dodatkowych usług. (Nie wspominając o takich możliwościach jak 20% upustu na VW Touran czy Opel Astra albo 40% na Hyundai Accent.) Ale dealerzy bali się, że casus Quelle skłoni klientów do wywierania presji na większe niż dotąd upusty!.
Rzecznik VW Dirk Grosse-Leege informował, że koncern bada czy działania Quelle S.A. są zgodne z prawem, a stowarzyszenie dealerów VW szukało "winnych" w swoich szeregach.
Warto przypomnieć, że w tzw. systemie dystrybucji selektywnej nie wolno dealerom sprzedawać aut do supermarketów, widocznie jednak Carplus znalazł sposób na pokonanie tej przeszkody, bo jego szef Heiko Eich potwierdzał, że oferowane Golfy pochodzziły od kilkunastu współpracujących dealerów VW, ale nie były nabywane od nich drogą bezpośredniego zakupu.
W 2004 okazało się, że "z dużej chmury mały deszcz" - Quelle poinformował, że ze względu na zbyt małe zainteresowanie zawiesza internetową sprzedaż Golfów, jednak idea ma być kontynuowana, jednak już na bazie oczekiwanej wkrótce Astry III.

AUSTRIA
2002: Tu ma siedzibę największa sieć w Europie, rodzinna firma pn. Porsche Holding GmbH. Posiada 61 punktów sprzedaży w Austrii, 100 we Francji (po wykupieniu PGA Group), 25 w Holandii, oraz niewielkie liczby punktów w Niemczech, Europie wschodniej i w USA. W 2002 Porsche GmbH sprzedała 268.464 nowych aut !!!!

BELGIA
2002: Nie ma tu tradycji wielkich grup, ale działa Alcopa z 41 punktami sprzedaży oraz z terenu Holandii Kroymans.

CZECHY
2002: Największy niezalezny dealer Domansky ma 2 punkty, w których sprzedał 1.150 aut w 2002.

FRANCJA
2002: PGA założone przez Pierre Guenanta ma 100 punktów, ale zostało wykupione przez austriacki Porsche GmbH. Group Bernard posiada 16 dużych punktów.

HISZPANIA
2002: Najwięsza sieć to Grupo Quadis ze 100 punktami sprzedaży w rejonie Barcelony, jej najwięksi konkurenci Grupo Berge i Grupo Hispano są zlokalizowani w rejonie Madrytu.

HOLANDIA
2002: Największa jest sieć Kroymans Corporation posiadająca 62 punkty w Holandii i nieco w Belgii oraz w Niemczech. W 2002 sprzedała 17.262 nowych aut.

IRLANDIA
2002: Windsor Motor Group ma 10 punktów sprzedaży, Motor Services 5.

NIEMCY
2002: Automobilgruppe Nord AG (ANAG) posiada 102 punkty, AVAG Holding 63, szwajcarska Emil-Frey-Gruppe 62, monachijski Mahag 47, Auto Staiger i Georg von Opel po 31.
2003: Autowelt AG, jeden z silniejszych dealerów w Niemczech planuje po GVO dynamiczny rozwój. Posiadając 14 punktów sprzedaży kilku marek w 2003 prawdopodobnie sprzeda 20.000 samochodów o wartości 18 milionów Euro. W roku 2007 zamierza już posiadać 150 punktów i sprzedawać 34.000 samochodów rocznie. Aktualnie werbuje chętnych do sieci: modyfikacja salonu do standardów Autowelt AG to koszt rzędu 10.000 - 15.000 Euro, AG pobiera prowizje 2% obrotu i stałą opłatę miesięczną 1.250 Euro - za to zapewnia dostęp do swoich, lepszych cen zakupu.
Notujemy też szybki rozwój ANAG na północy Niemiec - sieć zrzesza już 103 przedsiębiorstwa-akcjonariuszy posiadające 146 punktów sprzedaży i reprezentujace głównie 5 marek: VW, Audi, Skoda, Seat i Renault, łaczna sprzedaż roczna w 2003 to 32.000 aut nowych i 42.000 używanych. W 2004 planowane rozszerzenie sieci na nowe marki i nowe kraje.

POLSKA
2002: Dominują przedsiębiorstwa lokalne, sieci są tu praktycznie nieobecne (pojedyncze punkty ma brytyjski Summit Motors oraz niemiecki AVAG). Punkty dealerskie powstawały w ostatnich latach, więc znaczna ich część spełnia nawet bardzo wysokie standardy. Tym niemniej ta część, która miała standardy "naciągnięte" i może mieć kłopoty z uzyskaniem nowych umów po GVO, stanie się potencjalnym materiałem rozwojowym dla silniejszych dealerów lub dla zagranicznych sieci?

PORTUGALIA
2002: Grupo Santogal działająca w rejonie Lizbony posiada 52 punkty sprzedaży. Kolejne grupy to Sousa Lima oraz Fernando Simao, które działają też na rynku hiszpańskim.
2003: Santogal liczy na zyski wynikajace z inwestycji 60 milionów Euro jakie poczynił przed GVO. Santogal reprezentuje 18 różnych marek oferując w każdym punkcie sprzedaży tylko jedną z nich - teraz zamierza przekształcić je w multi-salony.

WIELKA BRYTANIA
2002:
To kraj o zdecydowanie najsilniej w Europie wykształconym modelu sprzedaży aut przez duże sieci niezależnych dealerów. Pendragon ma 132 punkty (plus 6 w Niemczech i 7 w USA), Lookers 87 punktów, Reg Vardy ok.80 punktów (patrz niżej) itd. itd.
2003:
Robert Forrester, dyrektor finansowy sieci Reg Vardy zapowiedział rozwój własnej bazy CRM dla przechowywania informacji o ok.800.000 klientach i ok.160.000 transkacji rocznie).
Peter Johnson, szef dużej brytyjskiej sieci Inchcape wyjaśniał, że strategia sieci koncentruje się na kilku kluczowych markach: BMW, Toyota/Lexus, Mercedes, VW, Ferrari. Inchcape kupił w sierpniu 2003 (na 2 miesiące przed GVO) 6 nowych punktów dealerskich BMW, i w tej chwili reprezentuje już 4% łącznego obrotu marek niemieckich na Wyspach Brytyjskich.
Inna sieć Reg Vardy poinformowała, że tuż przed GVO dokupiła 4 kolejne punkty dealerskie, posiada ich 82 i do kwietnia 2005 zamierza zwiększyć tę liczbę do 100.
W Wielkiej Brytanii już funkcjonują salony wielomarkowe. Ian Lancaster, szef Virgin Cars, poinformował /030630/, że w nowym salonie o powierzchni 2.000m2 w Salford Quays w Manchesterze prowadzą już pod jednym dachem 25 marek aut (?) i zamierzają sprzedawać tam rocznie 2.500-3.000 pojazdów. Klienci są podobno zachwyceni atmosferą motoryzacyjnego "show" i pytają czemu nie mogło tak być dużo wcześniej.

WŁOCHY
2002: Holding Car World Italia grupujący 12 przedsiębiorstw ma 26 punktów sprzedaży i sprzedał w 2002 20.500 nowych samochodów.