Copyright Fundacja Multi-Expert®
Wszelkie prawa zastrzeżone

 

KONTAKTY KONCERNÓW Z KRAJOWYMI PRZEDSTAWICIELSTWAMI

Własne przedstawicielstwa
GVO wywołało, a przynajmniej gwałtownie przyspieszyło proces przejmowania roli niezależnych, generalnych importerów w poszczególnych krajach przez własne przedstawicielstwa koncernów samochodowych. Zjawisko jest masowe.

BMW /031103/
W Danii, Grecji, Irlandii i Luksemburgu BMW zastępuje w 2003 roku niezależnych partnerów (oficjalnych importerów) swoimi własnymi przedstawicielstwami. W 2005 roku ta sama operacja będzie przeprowadzona w Portugalii, ostatnim kraju Europy, gdzie BMW nie ma własnego przedstawicielstwa. Michael Ganal, BMW, przyznał, że decyzja wynika z nowych zasad GVO. Poprzez "skrócenie logistyki" w Europie BMW planuje umożliwiać klientom dokonywanie zmian w zamówieniach aut jeszcze na 12 dni przed rozpoczęciem ich produkcji (europejscy klienci BMW preferują "indywidualizowanie" swoich aut, ustalają w salonie nawet kolor siedzeń). W USA i w Środkowej Azji klienci BMW preferują nabywanie juz wyprodukowanych aut.

CHRYSLER
Daimler-Chrysler planuje od 2005 przejąć bezpośrednią kontrolę nad dystrybucją Chrysler w Hiszpanii i w Portugalii.

KIA
Kia Motors Europe zdecydowała uruchomić własne przedstawicielstwa we Francji, Irlandii, Portugalii i Hiszpanii. Tymczasem dotychczasowy importer w Hiszpanii, Kia Spanish, domaga się rekompensaty za poniesione nakłady. Jego przedstawiciel Ben Heiderich zagroził, że sprawa skończy się w sądzie, jeśli strony nie dojdą do porozumienia.

SAAB /030825/
General Motors bezpośrednio przejmuje rynek hiszpański obsługiwany dotąd przez importera Porsche Iberica. Natomiast w Portugalii Saaby ma nadal dystrybuować dotychczasowy importer Cimpomovel zajmujący się tym od 1967.

SEAT
Seat otworzył własne przedstawicielstwo w Norwegii w miejsce dotychczasowego importera Moller Group. W Irlandii trwają negocjacje z dotychczasowym importerem, w Portugalii spór z importerem skończy się w sądzie. Co ciekawe, agencje podkreślają, że w Portugalii Seat planuje marketing oddzielny od pozostałej grupy Volkswagena.